7 Haziran 2013 Cuma

BMW 3.20i ED (Efficient Dynamics) (F30) Testi


Pek çoğunuzun malumu olduğu üzere Şubat 2012 tarihi itibariyle BMW'nin D-Premium Segmentindeki efsane modeli 3 Serisi, 6. Jenerasyonu ile Ülkemiz BMW Yetkili Bayilerde yerini aldı. F30 kasa koduyla anılan yeni 3 Serisi ilk etapta biri benzinli (3.28i), diğeri dizel  (3.20d) olmak üzere 2 motor tipiyle Ülkemize ithal edilmekteyken Haziran 2013 itibariyle 4'ü benzinli (3.16i, 3.20i ED, 3.20i, 3.28i) ve hala bir adet dizel (3.20d) motor tipiyle piyasaya arz edilmekte.
Gerek düşük motor hacmi sebebiyle düşük vergi klasmanına girmesi, gerekse güçlü ve verimli motoruyla iddialı performans ve tüketim verilerine imza atması hasebiyle bugünkü testimize 3.20i ED (Efficient Dynamics) modelini konuk etmeye karar verdik.
 DIŞ:
Bir önceki jenerasyon olan E90'ı baz alan F30 tasarım çizgisinde kendine has karakter ön ve arka görünümlerle verilmeye çalışmış. Görünüş itibariyle bir devrimden ziyade yerinde bir evrim olarak tanımlayabileceğimiz Yeni 3 Serisi'ni böbreklere bitişen, keskin çizgideki ön farları, öne doğru önce bir bombe yaptıktan sonra dik bir açıyla böbreklerle birleşen motor kaputu ve bir diğer başarılı BMW modeli olan F10 5 Serisine benzer şekilde tasarlanmış arka tasarımıyla beğendik.


Buna ilaveten F30 3 Serisi'nin 3 temel dizayn ve donanım çizgisinde satın alınabiliyor 
olmasının da önemli bir artı olduğu düşüncesindeyiz. Bunlar:
Modern Line: İskandinav otomobillerini andırır şekilde açık renkli gösterge paneli ve direksiyona sahip olan bu çizgide açık renkli koltuk döşemeleri ve ahşap kaplamalar ile ferah bir iç hacim yaratılması tasarlanmış. Dış tasarımda ise mat krom kaplı BMW böbrekleri (ön ızgaralar), ön-arka-yan bölümlerde saten kaplı aluminyum detaylar ve özel alaşımlı jantlar aracın belirleyici özelliği durumunda. Otomobilin anahtarı mat gümüş dekoratif bir şeritle istiridye renginde tasarlanmış.
Sport Line:  İç tasarımda, bolca kullanılan siyah ve kırmızı renklerdeki detaylar aracın sportifliğinin altını çiziyor. Spor kadranlar,  gösterge panelinin yuvarlak göstergeleri üzerindeki kırmızı kontrast halkaları, spor direksiyondaki kırmızı dikişler ve mercan kırmızısı vurgu şeritli parlak siyah renkteki dekoratif kaplama ile heyecanlı bir iç mekana ulaşılmış. Dış tasarımda krom renkli BMW böbrekleri, ön spoilerda alüminyum renkli çubukları olan siyah hava girişleri, double spoke tasarımlı hafif alaşım jantlar,  opsiyonel olarak sunulan parlak siyah renkte yan aynalar ve cam çerçeveleri sportif görünümü daha da vurguluyor. Egzos çıkışları da aracın genel havasına uygun olarak siyah krom renginde. Otomobilin anahtarı kırmızı bir şeritle siyah renkte tasarlanmış.
Luxury Line: Bolca ahşap kaplama ve krom detay kullanılan iç tasarımda lüks ve konfor ihtiyaçlarının karşılanması amaçlanmış. Dış tasarımda da aracın ön spoilerı, arka tamponu, cam çerçeveleri ve egzos çıkışlarında kullanılan parlak krom kaplamalar tüm dikkatleri üzerine çekerken multispoke (çok kollu) hafif alaşımlı jantlar da BMW'ye has sportif lüks tarzı vurguluyor. Luxury Line'a özel olarak otomobilin anahtarı krom kaplama dekoratif bir şeritle siyah renkte tasarlanmış.  

İÇ:


Tasarımıyla olsun, sınıfına göre yeterli kabin ve bagaj boyutları ile lüks olduğu kadar fonksiyonel olarak da başarılı olan donanımlarıyla F30 3 Serisini beğendik.
 
Sürücüye doğru hafif ve bizce çok tatlı bir açıyla konumlandırılmış fonksiyonel, sportif ve bir o kadar kibar ve ahenkli kokpit dizaynında adeta bir ayrık otu (daha çok sütunu) misali orta konsoldan fışkıran monitör tasarımıyla olduğu kadar dokunmatik özellikte olmamasıyla da eleştiri oklarımızı üzerine çekti. 








Aracın iç tasarımı itibariyle eleştirilecek (ve kuvvetle muhtemel 3.5 yıl sonra yapılacak makyaj operasyonunda düzeltilecek) en büyük olumsuzluk navigasyon, müzik sistemi, araç ayarları gibi pek çok pratik unsura tek kumanda ile ulaşılmasını sağlayan BMW icadı i-drive sisteminin monitörünün konumlandırılması. 


SÜRÜŞ:

Öncelikle düşük hacimden yüksek performans ve ekonomik yakıt tüketimi değerleri elde etmeyi amaçlayan 3.20i ED motor tipine dair ufak teknik bilgi verelim isterseniz.
 
3.20i EDBenzinli Çift kanallı Turbolu 1.6 lt motor 
Gücü: 170HP 
Torku: 250NM
0-100 kms Hızlanma: 7.6 sn
Son Hız: 230 kms
Ortalama Tüketim: 5.4lt / 100km



F30 kasa ile birlikte tüm BMW modellerinde joystick tipi otomatik şanzıman kumandası  standart hale geldi. Otomobile alışana kadar biraz suni bir hissi olsa da alıştıktan sonra gayet pratik ve bir o kadar da şık bir unsur olduğu düşüncesindeyim.



Son yıllarda özellikle Batı ülkelerinde yaygınlaşan ekonomik ve çevreci otomobiller üretmek trendine uyan BMW, yeni 3 Serisinde de tıpkı 1 serisinde olduğu gibi Eco Pro modunu sunmakta. Bu moda alındığında klima sisteminin ve diğer elektrik harcayan donanımların güçlerini kısıtlayan, gaz pedalı hassasiyetini düşüren ve bu esnada yapmakta olduğunuz ekonominin araç monitöründe bilgisayar oyunu tarzı grafiklerle izlenmesini sağlayan otomobili Sport moduna aldığınızda ise, daha yüksek devirde değişen vitesler, çekiş kontrol sisteminin  aracın kaymasına daha fazla izin verecek bir hale gelmesi ile sportif haz almanız amaçlanmış.  

Gelelim 3.20i ED'nin sürüş dinamiklerine. Motorun ortaya koyduğu performans gerek alt gerekse üst devirlerde son derece akıcı ve düşük hacmi göz önünde bulundurulduğunda gayet tatmin edici başarı düzeyinde.

1.6 litrelik twin scroll turbo teknolojisiyle beslenen motor ve 8 ileri ZF markalı tam otomatik şanzımanın ortaya koyduğu performans düz yolda 210 kms seviyesine kadar motorun çok daha yüksek bir hacme sahip olduğunu düşüneceğiniz derecede etkileyici. 

Hele ki sport modu seçildiğinde artan gaz tepkisi, artan devirler ve motor sesi sizi kendisine hemen alıştırıyor.

Düzde ve virajlarda yüzde 50:50 dengesindeki şasi geometrisi ve harika bir uyumla görevlerini yerine getiren yürüyen aksam ve elektronik yardım sistemlerinin etkisiyle hem sürücüsünü keyiflendiriyor hem de yolcularını olabildiğince konforlu seyahat ettiriyor F30 3.20i ED. 

Yani özetle testlerimizin en önemli ve yeri geldiğinde hırpalayıcı kısmı olan "Sürüş" bölümünden tam not alıyor genç Bavyera Aslanı.

SONUÇ:

Olgun ve çekici dış tasarımı, yeterli iç ve bagaj hacmi, yol tutuş ve konfor arasındaki rafinelik dengesini fevkalade bir şekilde kurması, performanslı olduğu kadar ekonomik motoru ve sınıfına göre uygun satış fiyatı ile Yeni BMW 3.20i ED bizden tam puan aldı. D Segmenti Premium araç almak isteyen takipçilerimizle hararetle tavsiye ederiz. 


TEST KARNESİ:

Olumlu:
+Olgun ve çekici dış tasarım
+Yeterli kabin ve bagaj genişliği
+İç ve dış görünümde ayrıştırmaya gidebilen Tasarım Çizgilerinin (Modern, Luxury, Sport) mevcudiyeti
+Performanslı ve ekonomik düşük hacimli modern motor
+Sınıfı için uygun satış fiyatı

Olumsuz:
-Orta konsoldaki multimedya ekranının "emanetçi tarzı" konumlandırılması ve dokunmatik teknolojiden yoksun olması


İyi günler, keyifli sürüşler dilerim.

Bir de Benden Dinleyin: Lamborghini LM002

  #otomobilgurmesi ‘nde bugünkü lezzet konuğumuz 1986-1993 yılları arasında yalnızca 328 adet üretilen, 345 mm ile tüm zamanların en geniş t...