23 Eylül 2013 Pazartesi

Karşılaştırmalı Test: BMW 5.20i, Mercedes E180'e Karşı

Günden güne artan petrol fiyatları ve çevre kirliliği kaygılarıyla otomotiv sektörü düşük hacimli, aşırı beslemeli (genellikle turbo, bazen süperşarj) motorlu araçlar üretmeye ağırlık vermekteler.

Küçük ve Compact segmentte başlayan bu trend, günümüzde S segmentinde dahi geçerlilik kazanmış durumda. Çok değil birkaç yıl evvel 2.0 litre motor hacminde bir Mercedes S yahut BMW 7 Serisi'nin bahsi bile açılsa "hadi ordan" nidalarıyla karşılanırken bugün artık 1.6 lire hacminde BMW 5 ve Mercedes E Serileri görmekte hatta 0.9 litre hacminde crossover araçlara rastlamakta ve "normal" karşılamaktayız.

Otomotiv dünyasında "downsizing" terimiyle adlandırılan "motor hacmi aza indirgenmiş" araçlardan nasibini alan  "E-premium" segmentindeki iki iddialı araç olan BMW 5.20i ve Mercedes E180'i yakın zamanda test ettik.

Buyrunuz test izlenimlerimizi.


DIŞ:




Ön görünüm itibariyle her iki araç da marka karakteristiğini gayet net bir şekilde ortaya koyuyor. BMW, bol kromajlı böbrekleri, aerodinamik çizgilere sahip motor kabutu ve kibar far tasarımıyla narin ve sportif bir ön görünüm sergilerken; Mercedes de dik yerleştirilen radyatör ızgarası, kocaman kromajlı yıldızı , led ışık tüpleriyle bölünmüş farları ve düz yapılı motor kaputuyla alabildiğine sert ve kalantor bir duruş arz ediyor.



Her iki Orta-Üst segment aracın da arka görünümleri öndeki çizgilerinin adeta devamı niteliğinde: Sportif ve kıvrımlı stop lambaları ve çifte reflektör içeren çıkık tamponlarıyla sportif BMW ve bol kromajlı bagaj kapağı, egzos çıkışları ve düz hatlı stop lambalarıyla ağırbaşlı Mercedes. 



Yan profile gelince: 5 metreye varan uzunluklarıyla her iki panzeri de kendi müşteri kitlelerini rahatlıkla tatmin edecek haşmetli birer duruş sergiliyorlar. 

Dış tasarım ve boyutlar itibariyle sınıf kriterlerini belirleyen her iki modelin hak ettikleri tam puanı alarak karşılaştırmamızın ilk kısmını berabere tamamladığını belirtiyor ve geçiyoruz iç tasarım ve boyutlara dair mukayeseli değerlendirmemize.


İÇ:

Kalite ve İşçilik: Yumuşak dokunuşlu ve yüksek kaliteli metal, deri, suni deri ve plastik kaplamalarla bezeli kokpitlere sahip olan 5 Serisi ve E Serisinin işçilik ve malzeme kalitesi bakımından sınıflarının çıta seviyesini belirlediğini ve bu kriterde de yenişemedikleri kanaatine varıyoruz. 


Tasarım ve Genişlik: Alabildiğine geniş tutulan orta konsolu BMW'yi olduğundan geniş gösterse de hem sürücünün gözünü büyük cüssesiyle yorması hem de özellikle sürücünün bacak alanını daraltması sebebiyle bize çok konforlu gelmedi. Mercedes'in tipik dar orta konsolu ve kısa ön cam-direksiyon mesafesi bu kriterde mucize yaratmasa da BMW'ye oranla sürücü ve ön-yolcu için hissedilir derecede geniş bir alan ve ferahlık hissi yaratıyor. Arka koltuklar içinse her iki modelin de tatminkar birer diz-omuz ve baş mesafesi sunduğunu, kaliteli deri döşemeler ve koltuk ısıtma ve multimedya gibi opsiyonel konfor ekipmanlarıyla gayet başarılı birer performans ortaya koyduğunu belirtebiliriz. Her ikisinin de 500lt'nin üzerindeki bagaj hacmiyle sınıf ölçülerini rahatlıkla yakaladığını düşünmekteysek de E Serisi'nin de hakkını teslim edip hem genişlik hem de kullanışlılık bakımından "bir miktar da olsa"  5 Serisi'nden geniş hacim sunduğunu not etmemiz gerekiyor. 

SÜRÜŞ:



Performans:
Her iki araçta da 1.6 litre hacminde turboşarj ile beslenen direkt enjeksiyonlu motor bulunmakta. BMW 5.20i, bu hacimden 170 HP güç ve 250 NM tork alırken, Mercedes E180 156 HP güç ve 250 NM tork ortaya koyuyor. Gerek şehiriçi gerekse otoyol kullanımında BMW güç farkını gerek istatistiksel olarak gerekse hissi olarak ortaya koymayı başarıyor. 5.20i 0'dan 100kms hıza fabrika verileri ile 8.7 saniyede ulaşırken E180 aynı ivmelenme için 9.6 saniyeye ihtiyaç duyuyor. Sürüş anında gaz pedalına her iki iri cüsseli araçta da yüklendiğinizde BMW'de net bir ataklık ve performans hissederken, Mercedes'te şüphesiz tatminkar olan ama asla atak yahut performanslı olarak tanımlanamayacak bir hissiyat algılıyorsunuz. Yine fabrika verileri itibariyle azami hız E180 için 220kms olarak verilirken, 5.20i 226kms ile az da olsa bir miktar daha nefesli bir motora sahip olduğunun sinyalini veriyor. Her iki araç da sözkonusu süratlere 200kms'den sonra nefesleri bir nebze kesilse de zorlanmadan ulaşabiliyorlar. BMW'nin performans kriterindeki açık galibiyetinde temel etkenin ivmelenme görevini mükemmel oranlar ve hızla yerine getiren ZF marka 8 ileri tam otomatik Steptronic şanzıman olduğu belirterek geçiyoruz tüketim konu başlığına.   

Tüketim:
Performans ve tüketim arasında genellikle zıt bir ilişki bulunduğu hepimizin malumudur. Bugünkü karşılaştırmalı testimizde de bu genel geçer prensip realiteye dönüşüyor. Açıkça daha performanslı ve nefesli olan BMW özellikle agresif kullanımda benzini ortalama 100km'de 15lt ile "lıkır-lıkır içerken", Mercedes aynı mesafede ortalama 11 lt'nin üzerine çıkmayarak BMW'ye oranla daha "cüzdan dostu" olduğunu kanıtlıyor. Mülayim bir kullanımda 5.20i 12lt/100km tüketim ortalamasına çekilebilirken, E180 aynı kullanımla 9lt/100km gibi son derece düşük rakamlara inebiliyor. Tüketim ortalamasının uzun yolda sakin bir sürüşle 2 litre kadar daha aşağıya çekilebileceğini aktardıktan sonra gelelim sürüş dinamiklerine. 5.20i'nin tüketim alanında E180 karşısında aldığı net yenilginin müsebbibi de performans kriterinde hızıyla öne çıkan tam otomatik Steptronic şanzımanı oluyor. Tork konvertörü içeren klasik yağlı sistem Steptronic şanzımanı, eşyanın tabiyatı gereği tork konvertörü bulunmayan 7 ileri çift kavramalı 7GTronic şanzıman ile tüketim kriterinde başa çıkamıyor. 

Sürüş Dinamikleri:
Her ikisi de önden motorlu arkadan itişli (FR) yapıda olan test otomobillerimiz, sınıflarından (Premium Orta-Üst) beklendiği üzere sürücüleri ve yolcuları için tatminkar birer sürüş dinamiği sunabilmekteler. Burada da her iki araç arasında yapılabilecek tercihi kişisel hisler belirliyor. Sportif sürüş karakteri ve orta-sert seçilmiş süspansiyonlarıyla BMW 5.20i bilhassa virajlı yollarda ve kaymak asfaltta kendini rahat hissederken, orta-yumuşak olarak ayarlanmış süspansiyonlarıyla Mercedes E180 virajları Bavyeralı ezeli rakibi kadar hızlı alamasa da asfalt bozuk yahut kaymak olsun yol üstünde adeta bir yat misali rahatlık ve konforla ilerlemeyi başarabiliyor.   

SONUÇ:
Ezeli rekabette klasik sonuç tecelli etti. Performanslı, çekici ve sportif BMW 5.20i ile Tatminkar, kalantor ve konforlu Mercedes E180 yarıştılar. Tüketim ve konforu ön planda tutan tüketiciler için E180 galip geldi, Sportiflik ve sürüş dinamiklerini ön planda tutanlar içinse 5.20i.   



Bir de Benden Dinleyin: Lamborghini LM002

  #otomobilgurmesi ‘nde bugünkü lezzet konuğumuz 1986-1993 yılları arasında yalnızca 328 adet üretilen, 345 mm ile tüm zamanların en geniş t...