21 Kasım 2013 Perşembe

Skoda Citigo 1.0 ASG Elegance Testi



Ülkeler geliştikçe şehirleşiyor, şehirleştikçe de haliyle şehir nüfusunun önü alınamaz yükselişinin getirdiği trafik sıkışıklığı, park yeri sorunları ve hava kirliliği gibi sorunlar birbiri ardına sıralanıyor. Tüm bu sorunlarla baş edebilmek adına resmi kurumlar envai çeşit önlem almak için birbirleriyle yarışıyor haliyle. Tüm park yerlerinin ve şehir merkezi yollarının ücretli hale gelmesi, otomobillerden çevreyi kirlettikleri oranda vergi alınması, vb. sıkı tedbirler şehirlerde yaşayan nüfusları küçük, çevreci ve ekonomik otomobiller talep etmeye otomotiv üreticilerini ise bu talepleri karşılayabilecek "iktisatlı" minik otomobiller üretmeye itiyor.

Bugünkü test konuğumuz işte tam olarak bu talebi karşılamak için Avrupa'nın en büyük otomobil üreticisi Volkswagen Grup (VW) bünyesinde yer alan Çek üretici Skoda tarafından kardeşi VW UP ile birlikte yaklaşık 1 yıldır üretilmekte olan Skoda Citigo.

Bu "kısa" girizgahtan sonra geçelim artık klasikleşen "Otomobilgurmesi" Test İzlenimlerine. 

DIŞ:



Yaklaşık 3.5 metre uzunluğa ve 1.65 metre genişliğe sahip olan Skoda Citigo, "şehir cücesi" tabirini fazlasıyla hakediyor. Otomotiv sektörü jargonuyla A Segmentinde konumlandırılan Citigo'nun ön, yan ve arka tasarımının tamamına sempatik bir fonksiyonellik hakim. 


Gülen bir yüz şeklinde tasarlanmış farları, radyatör ızgarası ve tamponuyla ziyadesiyle sempatik bir ön görünüme sahip olan Citigo; yan profile geçildiğinde ise çamurlukların olabildiğince tamponlara yaklaştırılması/hatta bitiştirilmesi suretiyle olabildiğince geniş bir dingil aralığı (yani geniş iç hacim) elde edilmesini hadafleyen yalın ve fonksiyonel bir tasarıma sahip. Arka görünüm ise ön görünümdeki sempatik duruş ile yan profildeki fonksiyonelliğin adeta bir harmanı: Geniş arka cam, büyük stop lambaları ve çamurluklarla neredeyse yeknesak bir duruş arz eden kaslı tamponuyla.


Dış tasarımını çok sempatik ve işlevsel bulduğumuz Citigo, bakalım içerine geçince de bu başarısını sürdürebilecek mi?

İÇ:


Skoda Citigo'nun yan yüzyinin hemen hepsini kapsayan, boyuna göre gayet büyük ebatlarda tercih edilen kapılarını açıp kabinine geçtiğimizde bizi öncelikle içeride kullanılan açık renkli kokpit ve döşemeler son derece davetkar bir şekilde karşılıyor. Kullanılan plastik materyallerin kalitesi aracın segmenti ve fiyatı göz önünde bulundurulduğunda gayet başarılı ancak işçilik konusunda tipik VW Grup kriterlerine yakışmayan bazı montaj hataları da yok değil.


Yine de aracın fiyat ve segmentini göz önünde bulunduruyor ve yeterli bulduğumuzu belirtiyor, geçiyoruz hacme dair değerlendirmemize. Gerek ön, gerekse arka tarafta oturanlar normal boyutlu yetişkinler için ziyadesiyle yeterli bir iç hacim bulunuyor. Hatta bendeniz gibi 1.90 metreye yakın boyu ve yaklaşık 140 kg ağırlığı olan bir "dev cüsseli" bile rahat edebiliyor bu A Segmenti aracın ön kısmında ki bu gerçekten iç mekan tasarımının fevkalade başarılı olduğunu gösteriyor. 




Arka koltuklar dik konumdayken 234 litre, yatık konumdayken ise 939 litrelik bir hacim sunan bagaş kompartımanı da Citigo'da başarılı bulduğumuz bir diğer kısım oldu. 


Özetle kabin ve bagaj hacmi bakımında Citigo'nun bırakın A segmentini, bazı B segmenti otomobiller ile bile aşık atabilecek başarıda olduğu kanaatine vardık.

Görsel tatmin açısından da Citigo'da tasarımcıların takdire şayan bir mesai yaptıkları dikkatimizden kaçmıyor. Bucket tipi (sırtlık ve kafalık birleşik) ön koltuklar, açık renkli ve gayet sağlam olduğu hissiyatını bırakan döşemeler, sempatik ön konsol tasarımı, araç içinde bilhassa ön tarafta kullanılan krom kaplamalı detaylar ile sınıf çıtasını belirleyen bir statüde olduğunu söyleyebiliriz minik Skoda'nın.

SÜRÜŞ:

A segmentindeki bir "şehir cücesi" otomobilden aslında sürüş dinamikleri konusunda "mucizeler yaratmasını" beklemiyoruz aslında ancak sonda söyleyeceğimizi başta söylemek gerekirse Skoda Citigo bize "biraz buruk da olsa" bir mutluluk yarattı. 

Geniş dingil açıklığı, orta sertlikte seçilmiş süspansiyonlar ve sınıfının en başarılı şanzımanı olarak adlandırabileceğimiz robotize manuel şanzıman ASG ile düzde ve virajda gayet başarılı yol dinamikleri olan, bu esnada sürücü ve yolcuların konforunu da olabildiğince üst düzeyde tutan bir rafineliği bulunmakta Skoda Citigo'nun.


Gelin gelelim, Ülkemizde sunulan yegane motor tipi olan 1.0 litre hacmindeki 3 silindirli atmosferik beslemeli motor 60 HP'lik gücü(!) ve 95 NM'lik torku (!?!) ile özellikle alt devirlerde insanı çileden çıkartacak bir performans zayıflığı ortaya koyuyor. 0'dan 100kms hıza yaklaşık 15 saniyede ivmelenen, azami sürat olarak da biraz zar zor da olsa 160 kms hıza ulaşabilen Citigo, bu kadar başarılı şasi dinamikleri ve yürüyen aksama daha kuvvetli bir tuboşarjla beslemeli bir motoru hakediyor.


Maksimum tork bandının yalnızca 3000 ile 4300 dakika/devir arasında olması sebebiyle araçtan hiç değilse gündelik ihtiyaçları karşılayacak bir performans elde etmek için sürekli vites değiştirmek ve gaz pedalını köklemek gerekiyor ki bu da aracı satın alırken yarı otomatik (robotize manuel) ASG şanzımanın seçilmesini bir zorunluluk haline getiriyor. Şahsi tavsiyem, eğer bu aracı kullanacaksanız şanzımanı D konumuna alın ve bir daha hiç ellemeyin.


Diğer robotize manuel tipteki şanzımanlara göre çok daha yumuşak ve sarsıntısız vites büyüten ve küçülten ASG sayesinde Skoda Citigo şehir içinde ortalama 6.5 litre/100km, şehir dışındaysa ortalama 5 litre/100km benzin tüketiyor ki bu da gayet kabul edilebilir sınırlarda.  

SONUÇ:

Sempatik ve işlevsel tasarımı, geniş iç ve bagaj hacmi, yeterli donanımı, otomatik (robotize manuel ASG şanzıman) seçeneği, VW elinin değdiğini belli eden materyal kalitesi  ve sınıfında çıta seviyesini belirleyen sürüş dinamikleriyle "kült" bir araç olma potansiyeli taşıyan Skoda Citigo, güçsüz motorunun başarısız performans değerleriyle mutlak başarısına gölge düşürüyor.


TEST KARNESİ:

Olumlu:
+Sempatik ve işlevsel tasarım
+Geniş iç hacim ve bagaj hacmi
+Başarılı sürüş dinamikleri
+Otomatik (Robotize Manuel ASG) Şanzıman seçeneği
+Başarılı materyal kalitesi

Olumsuz:
-Zayıf performanslı atmosferik beslemeli 1.0 litrelik benzinli motor
-Bazı işçilik hataları
-Opsiyonel donanımlarla yükselen fiyat (06.12.2013 tarihi itibariyle en üst donanım tipinde 37.500TL)


















Yeni Audi Q8 Tanıtıldı

SUV Segmenti gelişmiş ülkelerde en popüler segment halime geldi malumunuz. Öyle ki bu segmentin tıpkı otomobillerde olduğu gibi envai çeşi...