10 Kasım 2014 Pazartesi

Yeni Jeep Renegade Testi




Köklü arazi araçları üreticisi Jeep firmasının crossover segmentinde konumlandırılan Renegade modeline dair test değerlendirmesi yazımıza; müsaadenizle, günden güne  yaygınlaşmakta olan crossover segmentinde yer alan önceki araç testlerimizde kullandığımız bir tanım paragrafını yineleyerek başlıyoruz. 

"Otomotiv sektörü dün olduğu gibi günümüzde de toplumların ve tüketicilerin değişen hayat tarzları ve tüketim alışkanlıklarına göre şekillenmekte. Refah düzeyi arttıkça kayak, doğa sporları ve evcil hayvan beslemek gibi hobiler ve artan alışveriş ihtiyaçları sebebiyle tüketicilerde yer seviyesinden yüksek, birçok fonksiyonel muhafaza alanına sahip ve alışılageldik binek araçlara oranla gösterişli araçlara günden güne bir yönelim oluştu. Biz otomotiv sektöründe bu yeni eğilimi karşılamak üzere üretilen araçları kısaca "Crossover" olarak adlandırıyoruz."

1941 yılından bu yana arazi araçları üretmekte olan, hatta ve hatta kısaca "CİP" olarak adlandırdığımız arazi araçları segmentine adını veren "JEEP" firması da  gün geçtikçe yaygınlaşan bu tüketici eğilimine cevap vermekte geç kalmadı ve bugünkü test konuğumuz olan Renegade ile crossover segmentinde "ben de varım" dedi.

Bu girizgah doğrultusunda başlayalım Yeni Jeep Renegade'in test değerlendirmesine.

DIŞ:


Yeni Jeep Renegade, markaya ismini veren ve 1941 yılında üretimine başlanan Willy's JEEP modeline atıfta bulunan kocaman yuvarlak farları, yere dik olarak konumlandırılmış peş peşe çubuklardan oluşan büyük radyatör panjuru, çıkık çamurlukları ve gövde rengiyle kontrast oluşturan sert siyah plastik tampon ve marşpiyeleriyle tipik bir retro (geçmişe referans veren) tasarım çizgisi taşımakta.


Buna ilaveten, farlar ve stop lambalarında kullanılan benzin bidonu ve 1941 Jeep Willy's ön silüetini simgeleyen tasarım detayları da Yeni Renegade'e sempatik ve iddialı bir dış görünüm kazandıran diğer unsurlar.    


İÇ:


Aracın içine geçip sürücü koltuğuna kurulduğumuzda aracın dış tasarımında bulunan retro çizginin olabildiğince sürdürülmeye çalışıldığını görüyor ve keyifleniyoruz. Orta konsolun üstünde bulunan "Since 1941 (1941'den beri)" ibaresi, araca sonradan monte edilmiş gibi duran iklimlendirici ızgaraları, ön yolcu koltuğunun önünde yer alan son derece büyük tutma kolu ve alabildiğine geniş seçilmiş cam yüzeyler bunların başında geliyor.


Aslında sınıf beklentileri ancak karşılayan genişlikte bir iç hacmi bulunan Renegade; devasa, açılabilir panoramik cam tavanı, güncel pek çok araca oranla çok geniş pencereleri ve fevkalade geniş ön camıyla olduğundan büyük hissettiren bir araç.



Renegade'in tasarım olarak gözümüze pek hoş görünen kabini araca oturup yukarıda sıraladığımız materyallerle fiziksel olarak temasa geçtiğimizde ise düşük materyal kalitesi sebebiyle bizi biraz hayal kırıklığına uğrattı. 

Sert plastik materyallerin çokluğu, koltuk sırtlıklarının 2014 yılında hala kol çekilerek kademesiz olarak ayarlanması gibi eksileri bir yana bırakırsak Renegade'in kabinini gayet ferah ve kullanışlı bulduk. 



Geniş dokunmatik multimedya ekranı, kolay kullanılabilen çift zonelu otomatik klima sistemi, sınıfında bir ilk olan direksiyon ve koltuk ısıtmanın da dahil olduğu kış paketi, deri döşemeleri ve neredeyse tabandan tavana camdan imal edilmiş hissiyatını veren geniş cam yüzeyleriyle Renegade kalbimizi kazanmayı bildi.         



SÜRÜŞ:



Yeni Jeep Renegade'i anahtarsız çalıştırma özelliği ve tam otomatik el freni yardımıyla çalıştırıp yola koyulduğumuzda bizi Jeep firmasının hali hazırda sahibi olan Fiat grubundan aşinası olduğumuz dizel tıkırtıları karşılıyor.

1.6 litre hacmindeki MultiJet isimli Common Rail teknolojili ve değişken geometrili tubo dizel motor, 120 HP'lik gücü ve 320NM'lik torkuyla Renegade'de gayet tatminkar bir performans ortaya koyuyor. 
0'dan 100kms hıza yaklaşık 10 saniyede ivmelenen Renegade, 180kms'lik fabrika verisi azami hızına ulaşmakta da zorlanmıyor. Sınıfı için gayet tatminkar olan  bu performans verilerini ortaya koyarken ortalama 6,5 litre civarında motorin tüketiyor ki bu da 1,5 tona yakın ağırlığı olan bir crossover araç için kabul edilebilir sınırlar dahilinde.



Renegade, sürüş dinamikleri bakımından sert süspansiyonları ve standart dinamik stabilite/çekiş kontrol sistemi sayesinde bizden geçer not almayı bildi. Yalnız bu noktada düzeltilmesi gereken birkaç husus bulunmakta:

1. Aracın cüssesine göre oldukça yüksek olan torku, özellikle kalkış esnasında önden çekişli sürüş sisteminin zaten sınırlı olan kapasitesini sonuna kadar zorluyor ve sektörde "torquesteering" olarak adlandırdığımız direksiyonun aracı kontrol etmesinde kesintilere maruz kalması ve sağa sola doğru çekmeler yapmak suretiyle aracın patinajda kalması sorununa yol açıyor.

2. Aracın yerden yüksek yapısı, önden çekişli sürüş sisteminin doğası gereği kısıtlı yön verme kabiliyetini daha da baltalıyor. Renegade, hızlı girilen sert virajlarda yana doğru biraz fazla yatıyor ve zorlanmaya devam edilirse kafadan kayma (understeering) sorunu yaşıyor.    

Yukarıda sıraladığımız sorunların çözümü ise Jeep gibi 4x4 sürüş-aktarma sistemleri konusunda uzmanlaşmış bir firma için ziyadesiyle kolay olan 4x4 sisteminin bu en popüler motor tipi için de sunulmasından geçiyor.

Ankara trafiğinde gerçekleştirdiğimiz sürüş esnasında Renegade'de eksikliğini hissettiğimiz bir diğer çok önemli unsur ise otomatik şanzıman oldu. Yurtdışında testimize konuk olan 1.6 MultiJet Dizel motor tipinde çift kavramalı yarı otomatik şanzıman sunulurken; günümüz Türkiyesinde şehir koşullarında kullanılacak bir crossover araçta bu donanımın opsiyonel olarak bire sunulmamasını garip karşıladık. 

SONUÇ:

Yeni Jeep Renegade, gösterişli retro dış ve iç tasarımı, ferah ve fonksiyonel iç tasarımı, yüksek donanım seviyesi ve güç/tüketim oranı yerinde motor seçenekleri ile iddiasını ortaya koyarken; fiyatına oranla düşük materyal kalitesi, 4x4 sürüş sisteminin tüm modellerde standart olmaması sebebiyle Önden çekişli modellerde bulunan hızlı girilen sert virajlarda yana yatma ve hızlı kalkışlarda tork yalpalaması sorunları ve günümüz şehir yaşantısının olmazsa olmazı haline gelen otomatik şanzıman seçeneğinin tüm modellerde sunulmuyor olması sebepleriyle testimizden "orta" seviyede bir notla ayrılıyor. 

Son olarak, 4x4 çekiş sistemi ve otomatik şanzımanın sunulması durumunda Jeep Renegade'in, sınıfının en başarılı aracı olma potansiyelini taşıdığını belirterek kapanışı yapıyoruz.


TEST KARNESİ

Olumlu:
+İddialı, sempatik restro dış tasarım
+Ferah ve fonksiyonel iç tasarım
+Yüksek donanım seviyesi
+Güç/tüketim oranı yerinde modern motor seçenekleri

Olumsuz:
-(4x4 sürüş sisteminin tüm modellerde standart olmaması sebebiyle) Önden çekişli modellerde, hızlı girilen sert virajlarda yana yatma ve hızlı kalkışlarda tork yalpalaması sorunu.
-Otomatik şanzıman seçeneğinin tüm modellerde sunulmuyor olması
-Materyal kalitesinin fiyatına oranla yeterli olmaması