10 Ocak 2020 Cuma

Ferrari 288 GTO 'nun Hikayesi

Fotoda gördüğünüz Ferrari, herhangi bir Modenalı İtalyan Aygırı değildir. O, 1984-1987 yılları arasında çift turbo ve intercooler (ara soğutucu) gibi dönem için çığır açan özellikleriyle yalnızca 272 adet olarak üretilen İlk Über (en üstün olanı nitelendirmek üzere Almanca'dan alınan bir kelimedir) Ferrari olan 288 GTO'dur.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
Harflerin açılımına dair birkaç kelam etmek, aracın ve üretildiği dönemin havasını teneffüs etmenize yardımcı olacaktır düşüncesindeyim.
G: Gran - Büyük
T: Turismo - Tur
O: Omologato - Homologasyon (yarış tescillemesi için kısıtlı üretim) 
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
1982 yılında Uluslararası Otomobil Federasyonu (FIA) tarafından en hızlı otomobil yarışı kategorizasyonu olarak Group B isimli bir yarış grubu oluşturuldu.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
Bu klasmanda yarışacak araçlarda herhangi bir güç ve aşırı besleme sistemleri kullanımı sınırlaması bulunmamaktaydı. Tek kısıtlamanın 200 adetlik yol versiyonu üretimi ve 4.0 litrelik motor hacmi olduğu Group B, tüm otomobil üreticilerinin iştahını kabartan, gelmiş geçmiş en hızlı ve vahşi yarış kategorizasyonuna dönüştü bir anda
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
Audi, Peugeot ve Porsche'nin canavar modellerine karşı İtalyanların cevabı ise yazımız konusu 288 GTO oldu
Motor özelliklerine aşağıda değineceğimiz GTO'nun ve özel olarak üretildiği yarış segmenti Group B'nin sonu ise maalesef biraz çabuk geldi. Ari Vatanen ve Hannu Mikola gibi efsanevi pilotların kırıcı parkurlarda şimşek misali estiği Group B, üstüste gerçekleşen ölümlü kazalar (ki bunların en önemlisi Usta Pilot Henri Toivonen'in ve co-pilotu'nun can verdiği Tour de Corse yarışı idi) sebebiyle 1986 yılında iptal edildi
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
İptal edilen Group B'nin klasik otomobil kolleksiyonerlerine hediyesi ise Ferrari açısından ilk kısıtlı üretim özel model olan 288GTO oldu. Bugün uluslararası piyasada yaklaşık 3 Milyon USD (+Vergiler) değerinde olan 288 GTO, Pininfarina tasarım stüdyosunca tasarlanmış olup; Grup B Motor Hacmi sınırlaması gereği 2.9 litrelik bir motora sahiptir. IHI üretimi Turbochargerlar ve Webber-Marelli üretimi yakıt enjeksiyonu ile 2.9 litrelik "ufacık" V8 motordan 400 HP güç ve 496 NM tork alınabilmekteydi ki bu veriler 1984 yılı için akıllara durgunluk vermeye yetecek seviyedeydi. 100kms hıza yalnızca 5.1 saniyede çıkan ve Azami Hızı 288kms olan 288 GTO, kendisinden sonra sırasıyla üretilen F40, F50, Enzo ve Güncel Model LaFerrari gibi Über-Ferrarilerin ilki / atası olarak değerlendirilmekte ve bu otomobiller pek çok uluslararası otorite tarafından Ferrari Big 5 olarak adlandırılmaktadır. Netice itibariyle Ferrari 288 GTO, "Her şerde bir hayır vardır" deyiminin hakkını fazlasıyla veren, gurme işi bir "Rüya Otomobil"dir. Grup B sayesinde üretilmiş, Grup B'nin iptal edilmesiyle efsane mertebesine yükselmiş, koleksiyon otomobili olmuştur.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
İptal edilen Group B'nin klasik otomobil koleksiyonerlerine hediyesi ise Ferrari açısından ilk kısıtlı üretim özel model olan 288 GTO oldu. Bugün uluslararası piyasada yaklaşık 3 Milyon USD (+Vergiler) değerinde olan 288 GTO, Pininfarina tasarım stüdyosunca tasarlanmış olup; Grup B Motor Hacmi sınırlaması gereği 2.9 litrelik bir motora sahiptir. 
IHI üretimi Turbochargerlar ve Webber-Marelli üretimi yakıt enjeksiyonu ile 2.9 litrelik "ufacık" V8 motordan 400 HP güç ve 496 NM tork alınabilmekteydi ki bu veriler 1984 yılı için akıllara durgunluk vermeye yetecek seviyedeydi. 
100kms hıza yalnızca 5.1 saniyede çıkan ve Azami Hızı 288kms olan 288 GTO, kendisinden sonra sırasıyla üretilen F40, F50, Enzo ve Güncel Model LaFerrari gibi Über-Ferrarilerin ilki / atası olarak değerlendirilmekte ve bu otomobiller pek çok uluslararası otorite tarafından Ferrari Big 5 olarak adlandırılmaktadır. 
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
Netice itibariyle Ferrari 288 GTO, "Her şerde bir hayır vardır" deyiminin hakkını fazlasıyla veren, gurme işi bir "Rüya Otomobil"dir. Grup B sayesinde üretilmiş, Grup B'nin iptal edilmesiyle efsane mertebesine yükselmiş, koleksiyon otomobili olmuştur.

Ferrari 288 GTO 'nun Hikayesi

Fotoda gördüğünüz Ferrari, herhangi bir Modenalı İtalyan Aygırı değildir. O, 1984-1987 yılları arasında çift turbo ve intercooler (ara s...