23 Ocak 2012 Pazartesi

Range Rover Evoque Si4 Testi



Blogumu sıkı takip edenler hatırlayacaklardır; bendeniz Range Rover isimli asil premium arazi aracı üreticisi otomobil markasına oldukça düşkünümdür.


1970 yılından bu yana Amerikalıların Full-Size bizim ise Devasa nitelendirmemize mazhar olan bu araç gamına 2011 yılının ikinci yarısında ufak-tefek olsa da hiç de kırılgan gözükmeyen yakışıklı bir kardeş katıldı: Range Rover Evoque.



Burada yüksek müsaadelerinizle Kasım 2011 tarihinde bloguma Ankara'da RR Evoque ile il karşılaşmamız dair düştüğüm notlarımı paylaşıyorum:

"Bir yılı aşkın zamandır Dünyada ve Ülkemizdeki Range Rover hayranlarının heyecanla beklediği en yeni (aynı zamanda en küçük, en uygun fiyatlı ve en sportif görünümlü de diyebiliriz) Range Rover modeli Evoque (İvok diye okuyunuz) Eylül ayında piyasaya sunuldu ve Ekim ayı itibariyle Ankara'ya teşrif buyurdu.


Aracın arkasında yer alan Si4 ifadesi 2.0lt benzinli turbo 240HP'lik motorun kullanıldığını simgeliyor. Şimdilik Ülkemizdeki yegane Evoque motor seçeneği bu ziyadesiyle kuvvetli benzinli motor. İleriki dönemde Borusan mutlaka 150 HP'lik D4 ve 190 HP'lik SD4 kodlu dizel motorları da getirecektir. 


Avrupa'da her ne kadar araç için manuel ve Powershift çift kavramalı yarı-otomatik şanzıman seçenekleri bulunmaktaysa da Ülkemizde sadece Powershift seçeneği Borusan tarafından sunulmakta.

Son ÖTV zammından sonra Evoque'un en düşük donanımı ile satış fiyatı 70.000 Euro'dan başlamakta. Resimlerde incelemekte olduğunuz araç ise Ülkemiz şartlarına uygun olan ideal paketlerden biri ve fiyatı 80.000 Euro seviyesinde. 
Aracın iç dizaynı o kadar başarılı, kullanılan materyaller de o kadar kaliteli ki, boyutlarını bilmeseniz full size bir asil Range Rover Vogue içerisinde seyahat ettiğinizi dahi düşünebilirsiniz.
Tamamı deri kaplı gösterge paneli, premium ısıtmalı deri koltuklar, aracın kabininde göze çarpan hemen her nokta da kullanılan gerçek metal insertler, devasa ebatlardaki dokunmatik multimedya-navigasyon ünitesi, sürüş dışında aşağı kayarak gizlenen yuvarlak şanzıman kumanda kolu ile Premium Compact Crossover segmentinde kalite ve gösteriş standartlarını belirliyor Range Rover.



Sonuç: Öncelikle en kısa zaman zarfında test edip detaylı izlenimlerimi bloga yazmayı, sonrasında da orta vadede ne yapıp edip bir Evoque sahibi olmayı kafama koymuş durumdayım. Özellikle dizel motorlarının gelmesi ile Evoque sınıfının hatta biraz iddialı konuşayım bir üst segmentin en iyi satış yapan premium aracı olacaktır."

Şimdi başlayalım geleneksel Sharkfin Otomobil Testimize.

Dış: 




Çekik gözlü farları, günümüzün olmazsa olmazı LED sis farları, Range Rover'ın ilk modelinden bu yana görmeye aşina olduğumuz koccaman mat krom harflerle yazılmış R A N G E  R O V E R amblemi, enine kademeli motor kaputu ile ön görünümü 21. yüzyıla ayak uydurmuş tam bir Range Rover, Evoque.



Küçücük arka camı, büyük tavan spoileri ve markanın arazi ustası kimliğine doğru göndermeler yapan tampon dizaynı ile arka görünümü de önü kadar olmasa da etkileyici Evoque'un.
Yandan ise kısa gövde uzunluğuyla dalga geçercesine geniş tutulmuş dingil mesafesi (wheelbase) ve kısa çamurluk-tampon mesafeleri ile hem olduğundan büyük ve olgun hem de sportif bir çizgi çiziyor RR Ailesinin yeni ferdi.
Donanımına göre kullanılan 17-20 inç arasındaki ebatlardaki alaşım jantları, panoramik cam tavanı ve keskin gövde hatlarıyla ziyadesiyle dikkat çekici olarak özetleyebiliriz Range Rover Evoque'un dış görünümünü.

İç:



Posh lakabıyla tanınan meşhur şarkıcı, moda tasarımcısı ve Dünya futbolunun efsane isimlerinden David Beckham'ın eşi Victoria Beckham'ın önderlik ettiği bir ekip tarafından tasarlanan RR Evoque'un içi tek kelimeyle: "Etkileyici".

Şu ana kadar test ettiğim düzenelerce otomobilin arasından "etkileyici iç mekan" sıfatını hakeden pek çok model olmuştur ama rahatlıkla ifade edebilirim ki bu modellein hiçbiri etkileycilik ile ergonomi ve fonksiyonalite kavramlarını bu kadar başarılı bir şekilde harmanlayamamıştı.

Range Rover markasına özgü "commanding position", hakim kumandanlık pozisyonu olarak tercüme edebileceğimiz oturum şekli ile Evoque sürücüsü olacak şanslı kişiyi daha iç mekanına oturduğu anda mutlu ediyor.

İçinde bulunduğu Compact Premium SUV / Premium Crossover segmentindeki başka hiç bir modelde bulunmayan tamamı gerçek/suni deri kaplı konsolu (dashboard) ve araç içinde bilerek veya bilmedene temas edeceğiniz tüm noktaların kaliteli Oxford tipi deri döşeme ve çeşitli metal trimler ile kaplanmış olması ile Evoque'un "premium" segmente ait bir araç olduğunu otomobilin kapısını açtığınız anda dahi algılayabiliyorsunuz.



Araç içine kurulduğunuzda ise: Donanımına göre değişmekle birlikte Evoque'ların hemen hepsinde bulunan gösterge tablosundaki 5 inçlik bilgi ekranı ve orta konsoldaki 8 inçlik "devasa" dokunmatik monitör ile Evoque'un size sunduğu görsel şovdan etkilenmeye başlıyorsunuz. 

Siz sürüş için elzem olan tüketim-ortalama hız-menzil-navigasyon yönlendirmeleri gibi özellikleri 5 inçlik bilgi ekranından takip ederken, Evoque'un içinde seyahat eden diğer "şanslı" yolcular da 8 inçlik dokunmatik araç monitörü üzerinden aracın iç ışıklandırılmasını 5 kademe ile ayarlamaktan, aracın sabit belleğine kaydedilen mp3'leri yahut DVD filmlerini izlemeye, araç hakkında her türlü detay bilgiyi takip etmekten 360 derecelik 5 yönlü araç kamerası görüntülerini incelemeye (ve daha fazlasına) kadar çeşitli eğlenceli aktiviteler ile iştigal edebiliyorlar.



Aracın arka koltuklarında oturanlar da opsiyonel arka eğlence sistemi satın alındığı taktirde kendi bağımsız ekranlarından keyiflerine göre medya yayınlarını takip edebiliyorlar.

Evoque'un tüm tavan alanının %85'inden fazlasını kaplayan cam tavanı da gerek araca getirdiği ferahlık hissi, gerekse gökyüzünü istediğiniz her an elektirikli perdesini açmak suretiyle gözünüzün önüne sermesi ile hemen tüm araç sahiplerinin tercih edeceğini düşündüğüm bir donanım.



Şıklığı, donanımları (bkz. üstteki fotodaki direksiyon ısıtma butonu) ve görsel şovlarıyla dikkatinizi celbeden Evoque kasa boyutları ile kıyaslandığında "olağanüstü" denilebilecek iç genişliği ve bagajıyla da kalabalık aileleri dahi memnun edebilecek seviyede. Bu konuda bir misal vermek gerekirse, 187cm'lik boyu ve 130kg'lık ağırlığıyla "İRİ" olarak nitelendirebileceğiniz test sürücüsü (bendeniz) direksiyonda otururken arkama ve yanıma kendi boyutlarımda kişiler sıkışmadan oturabilmekte. 575 litrelik, geniş açılımlı bagaj da araca sahip olan geniş aileleri ise tatmin edebilecek boyutlarıyla aracın fonksiyonelliğine katkıda bulunuyor.

Sürüş:



Genel değerlendirme, dış, iç mekan kriterlerinin tümünden yüzünün akıyla çıkan Evoque'un Sharkfin Test Drive'ın zorlu sürüş değerlendirmesinden nasıl ayrılacağını açıkçası aracı kullanmadan ben de çok merak etmekteydim.

Çekici otomobillerin hayal kırıklığı yaratan test performansları ortaya koyabildiğine bizzat ve defalarca tanık olduğumdan (bkz. BMW 6.30i Testim) Evoque'a bu alanda ayrı bir dikkat ile yaklaştım.

Şık uzaktan kumanda cebinde olduğu halde start/stop tuşuna basmak suretiyle RR Evoque'u çalıştırdığımda ilk hissetiğim aracın motor sesi (yahut sessizliği) oldu. Kontağı çevirdiğim anda ortalığı gürül gürül sesiyle inleten 4.6 Litrelik benzinli bir V8 RR Vogue sahibi olarak bu sessizlikten çok da hoşlandığımı söylemem ama averaj bir otomobil sürücüsü (ve yolcuları) bu durumdan hoşnut kalabilir.

Aracın günümüz itibariyle radikal hatta fundamental değişik dizaynda olarak nitelendirilebilecek dairesel şanzıman kumandasını D konumuna getirdikten sonra gaz pedalına basmam ile otmotik el freni sisteminin aracı serbest bırakması bir oldu.

1900 devir/dakika'dan itibaren gelen 340NM'lik tork ve 240HP'lik motor gücüyle 2.0 litre hacmindeki motor o andan itibaren 6000 devir seviyesine kadar kesilmeyen bir nefes ile 1.8 tonluk Evoque'u yürütmeye, hatta koşturmaya desek belki daha yerinde olur, başladı.

Şanzımanı S konumuna getirdiğimde ise Ülkemiz trafiğinden dolaşan 10 araçtan 9'unun ulaşamayacağı bir performansla bu ufak RR'ın yollara adını yazdırmasına tanıklık ettim. 



6 ileri Powershift şanzıman konusunda getireceğim tek eleştiri ise direksiyon arkasındaki kulakçıklar vasıtasıyla manuel moda geçildiğinde her bir vites hızının dolumunda bir üst kademeye kendi kendine geçmeyi reddetmesi oldu. Tork/Güç eğrisinin doruk yaptığı 5500-6000 d/d sonrasında boşu boşuna aracın bağırmasına ve şanzıman-turbo-motor üçlemesinin gereksiz yere hırpalanmasına sebep olan Ford mahreçli bu şanzıman sistemini siz en iyisi D yahut S konumlarında tutun ve işi Evoque'a bırakın  diyorum netice olarak.

7.5 sn civarındaki 0-100km/s hızlanması ve 220 km/s'lik düz yol azami hızı ile pek çok sportif geçinen binek otomobili dahi gölgede bırakan RR Evoque Si4;
yakıt tüketimi konusunda sizlerin de tahmin edebileceği gibi oldukça müsrif: test süresince şehir içi/dışı ortalamanın üstü bir performans çizgisi ile kullandığımız Evopque ortala 15.3 lt tüketti.
Sakin bir kullanımda ve uzun yolda bu rakamın 9-10 lt seviyesine çekilmesi mümkün ama günümüzde bu rakamlar dahi ciddi bir yakıt tüketimi anlamına gelmekte.

Evoque alıp da yakıt ekonomisi yapmak isteyenlerin bu sebeple 2.2 lt'lik dizel motorlu modellerin piyasaya sunulmasını beklemesi elzem görünüyor.

Yol tutuş ve sürüş dinamikleri konusunda da RR Evoque yine sınıf kriterlerini belirliyor ve büyük bir yetenek ortaya koyuyor. İster sıradışı Magneride (manyetik-ultra hızlı tepkili son dönem süspansiyon sistemi) ister standart bağımsız süspansiyon sistemi kullanılsın, Evoque asfaltta ve arazide hızını kesmiyor. 
Asfaltta sportif yol otomobilleri, arazide de deneyimli SUV'leri dahi şaşkınlığa uğratabilecek yetenekteki Evoque, yol konforu konusunda ise muhteşem olmasa da tatminkar bir başarı çizgisi ortaya koyuyor. Havalı süspansiyona sahip RR Vogue ile kendini ve yolcularını şımartan bizim gibi bünyeler için yeterli bir konfor seviyesi olmasa da diğer otomobil sahiplerinden pek çoğunu tatmin edebilecek bir konfor sunuyor Evoque.

Sonuç:    



Çok çekici dış hatları (bkz. resimdeki dikiz aynası altından asfalta projeksiyon ile Range Rover Evoque siluetini yansıtan illuminasyon sistemi), kalite-fonksiyonelite ve tarz dolu ergonomik iç mekanı, kullanışlı geniş bagajı, neredeyse sporcu denilebilecek sinirli motoru, sürücüsüne olabildiğine güven veren sürüş dinamikleriyle Kompakt Premium SUV/Crossover segmentinde çıta yüksekliğini belirleyen model oluyor Range Rover Evoque. 
Yakıt ekonomisine önem verenlerin dizel seçeneği beklemelerinin yerinde olacağı tavsiyesiyle hepinize keytifli-kazasız sürüşler dilerim.

Sharkfin Test Karnesi:

Olumlu:
+Çekici dış görünüm
+Geniş ve kaliteli iç mekan
+Kullanışlı ve geniş bagaj
+Spor otomobil performansı
+Yolda ve arazide güven veren sürüş dinamikleri
+Opsiyonel donanımlarla daha da eğlenceli hale gelebilen iç mekan

Olumsuz:
-Yakıt tüketimi
-Opsiyonel donanımlarla "adeta kanatlanan" satış fiyatı
-Powershift şanzımanın başarısız manuel programı







Yeni Audi Q8 Tanıtıldı

SUV Segmenti gelişmiş ülkelerde en popüler segment halime geldi malumunuz. Öyle ki bu segmentin tıpkı otomobillerde olduğu gibi envai çeşi...