25 Mayıs 2011 Çarşamba

Skoda Yeti 1.2 TSI DSG Testi



Evet, başlığı yanlış okumadınız. Premium ve güçlü araçların sıklıkla test edildiği blogumuzda Skoda isimli mütevazi otomobil üreticisinin 1.2 litre gibi ufacık bir motor hacmine sahip crossover aracını konuk etmekteyiz bugün.

Haydi gelin sizi biraz daha şaşırtayım: bu aracı ailemize, uzun dönem kullanmak maksadı ile satın aldık.

Sharkfin - Skoda - 1.2 motor = "Bu ne perhiz, bu ne lahana turşusu" dediğinizi duyar gibiyim.

Lakin, işbu test sürüş izlenimlerini okuduktan sonra "Skoda Yeti 1.2 TSI DSG"nin "şahsiyetli", "kendine has özellikleri bulunan" araçları seven ve test etmeyi şiar edinen Sharkfin'in "tam damak tadına göre" olduğu yargısına varacağınızı tahmin etmekteyim.

Bu görece uzun girizgahtan sonra geçelim klasik Sharfintestdrive değerlendirmelerine.

DIŞ




Kocaman yuvarlak sis farlarına ve kromajlı ızgaraya sahip yüzü, sade ve kibar arka kısmı, Mini Cooper ve Range Roverlar'dan gözümüzün aşina olduğu, İngilizlerin "flooting roof" olarak tabir ettiği "yüzer tavanı" ve yerden yüksekliği ile modern ve sevimli bir dış görünümü var Yeti'nin.

Bununla birlikte yüksek tavanı ve sadeliği itibariyle hafif ticari olarak nitelendirilen segmente göz kırpan bir dış dizaynı olmadığını da söyleyebiliriz.

Bu sebeple dış dizaynı itibariyle Skoda Yeti için bir "sev yahut nefret et" otomobil diyebiliriz.

İÇ




Lamborghini, Bentley ve Porsche gibi kategori dışı markaları hariçte tutarsak, Volkswagen Grubu'nun sahip olduğu Audi-Seat-VW ile aynı sade ve fonksiyonel kokpiti taşımakta Skoda markası. VW'nin crossover'ı Tiguan ile aynı platformu kullanan Yeti'de de Tiguan ve Golf kokpitinden çok sayıda esinti bulunmakta.

Multimedya sistem, far-cam-iklimlendirme sistemi kumandaları tıpkı tüm VW markalarında olduğu gibi sağlam materyallerden yapılmı, gözünüz yolda iken el yordamı ile gayet kolay bir şekilde kullanılabilecek fonksiyonaliteye sahip ve gözü yormayan (haliyle gönüle de çok fazla hitap etmeyen) bir tasarıma sahip.

Bizim sahibi olduğumuz üst donanımlı modelde bulunan Navigasyon-Bluetooth Araç Telefonu-TV-DVD-Geri Görüş Kamerası ve Müzik Sistemine sahip olan Multimedia donanımını tercih etmelerini aracı satın almak isteyen ve maddi durumu 2000TL ederi bulunan bu donanıma el veren kişilere tavsiye ederim.



Tıpkı diğer crossoverlarda olduğu gibi Yeti'de son derece değişken ve kullanışlı bir iç hacim sunulmakta. Arka koltukların ileri-geri hareket edebilmesi, 3 parça halinde katlanabilmesi hatta tamamen sökülebilmesi, aracın muhtelif yerlerinde bulunan açık ve kapaklı gözler ile bardaklıklar ve soğutmalı torpido gözünün mevcudiyetiyle "fonksiyonel" nitelendirmesini tam manasıyla hak etmekte.

Aracın iç hacminin arka koltuklar geri konumdayken ne kadar geniş olduğunu şöyle bir örnekle anlatabiliriz: 1.87m boy ve 130kg ağırlığa sahip cüssem ile rahat bir şekilde sürücü koltuğunu ayarladığımda, arkama benimle aynı boyutta bir kişi -dizi ön koltuğa temas dahi etmeden- oturabilmekte. 

Bagaj için de aynı kullanışlılık niteliği geçerli durumda. Eşya sabitleme aparatları, tavan seviyesine kadar yükleme yapılabilmesine fırsat vermesi, geniş açılan kapak ve yerden yüksekliği minimumda tutulmuş yükleme eşiği ve yukarıda da bahsettiğimiz koltuk kombinasyonları ile rutin bir ailenin tüm ihtiyaçlarını karşılayabilecek durumda Yeti.

SÜRÜŞ


Gelelim Sharkfintestdrive'ın yeri geldiğinde nice premium aracı dahi hırpalayan kriterlere sahip değerlendirme kısmına.

1.2 TSI motor, VW Grubu'nun öncüsü olduğu ve otomotiv sektöründe son 5 yıldır hemen hemen tüm diğer markalarca da rağbet gören downsizing (küçük hacim-yüksek güç-düşük tüketim-düşük emisyon) ekolünün en taze üyelerinden.

105HP güce ve daha da önemlisi 175NM'lik bir torka sahip. Üstelik bu torkunu 1500devir/dakika'dan itibaren sürücüsünün emrine vermekte.

Şanzıman sistemi ise yine VW Grupça kullanımında öncülük yapılan çift kavramalı DSG'nin 7 ileri vitesli versiyonu.

Aracın 1300kg'lik ağırlığı da dikkate alındığında ziyadesiyle yeterli bir performans ortaya koyduğu söylenebilir.

Rakamlarla konuşmak gerekirse, 11 saniye civarında 100km/s hıza çıkarken, 200km/s azami hıza ise uğraşmadan çıkabilmekte (hata yol koşullarına göre aşabilmekte).

Tüketime gelince:
Şehir içi ortalama: 7lt/100km
Şehir dışı ortalama: 5.5 lt/100km

ile Yeti'nin performansı olduğu kadar bütçeyi de düşünen bir çizgisi bulunduğunu belirtebiliriz.

Yalnız aracı kullanış şekliniz haşinleştikçe bu tüketim rakamlarının 2lt kadar yukarıya çekileceğini de göz önünde bulundurmanızı tavsiye ederim.

Aracın yol dinamikleri ise yüksekliğinden ve markasından beklenmeyecek bir başarı ortaya koymakta. Süspansiyonlar son derece konforlu ve sessiz çalışırken düz çizgi ve virajlarda yol tutuşundan ise hiç feragat edilmemiş durumda.

Mukayese etmek gerekirse, Yeti "benim" diyen C, hatta D segmenti araçlarla boy ölçüşebilecek bir sürüş dinamiği ve konforu sunmakta.

SONUÇ




Mütevazi bir markadan, radikal dış görünümlü ve çok cesur ve fonksiyonel bir rafinelik ortaya koyan "şahsiyetli" bir crossover ortaya konmuş. Adı: Yeti (kar canavarı).

Sharkfin Test Karnesi:

Olumlu:

+"Sev yahut Nefret Et" tarzı radikal dış dizayn
+Çok yetenekli 1.2TSI motor ve DSG şanzıman kombinasyonu
+Çok fonksiyonel kabin ve bagaj
+Sınıfının ötesinde başarı ortaya koyan sürüş dinamikleri

Olumsuz:

-Düşük marka imajı (özellikle Türkiye için)
-"Sev yahut Nefret Et" tarzı radikal dış dizayn
-Çubukla açılan motor kaputu

Ülkemizdeki Motor Seçenekleri:



1.2TSI - Manuel ya da 7 ileri DSG
1.4TSI - Manuel
2.0TDI - Manuel ya da 7 ileri DSG

Rakipleri:

Nissan Qashqai
Hyundai ix35
Kia Sportage
Mitsubishi ASX
Dacia Duster
VW Tiguan
BMW X1
Audi Q3 (henüz piyasaya çıkmadı)

Bir de Benden Dinleyin: Lamborghini LM002

  #otomobilgurmesi ‘nde bugünkü lezzet konuğumuz 1986-1993 yılları arasında yalnızca 328 adet üretilen, 345 mm ile tüm zamanların en geniş t...