Gün geçmiyor ki küresel ölçekte faaliyet gösteren Premium otomobil markaları geleneksel oyuncusu oldukları orta üst ve üst segmentler dışında modeller üretmesin.
Merkezinin bulunduğu Almanya'nın Bavyera Eyaletindeki Ingolstadt şehrini dünyaya tanıtma başarısı gösteren ve üyesi bulunduğu Otomobil Devi Volkswagen Group AG içerisindeki konumunu her geçen gün perçinleyen premium otomobil markası Audi de bu genişleme ve ürün çeşitlendirme trendini benimseyen üreticilerden.
Bugünkü test konuğumuz olan Audi A1, Premium B Segmentinde yer alıyor ve markanın giriş modeli olma statüsünde bulunuyor.
O halde, VW Group tarafından B Segmentinde üretilen bir başka başarılı model olan VW Polo platformu baz alınarak yaratılan Audi A1'e dair test değerlendirmelerimizi aktarmaya başlayabiliriz.
DIŞ:
Her ne kadar kağıt üstünde platform, boyutlar ve ana hatlar itibariyle VW Polo baz alınmış olsa da dış tasarım itibariyle Audi A1'in gerçek manada nev-i şahsına münhasır, hususi bir çizgisi olduğunu rahatlıkla belirtebiliriz.
Ön tasarım itibariyle, Audi'ye has kocaman altıgen ızgarası, çekik gözlü ve bolca led aydınlatma kullanılan farları ve tamponları itibariyle markanın üst modelleriyle doğrudan bir bağın kurulduğu A1'de arka tasarımda da Audi'nin büyük başarı elde eden SUV ve Crossover modellerini bünyesinde barındıran Q Serisine selam çakan keskin ve iddialı bir üslup kullanılmış. Yan profilden bakıldığında da gayet temiz hatlara ve şık alaşım jantlara sahip oluşuyla göze hoş gelen A1'i dış tasarım itibariyle beğendiğimizi belirtiyor ve geçiyoruz iç kısma.
İÇ:
Olabildiğince sade ve işlevsel olarak tasarlanmış orta konsol, retro esintiler yaratan yuvarlak havalandırma ızgaraları, açılır-kapanır formatta tasarlanan multimedya ekranı (Audi'deki adı ile Multi Media Interface-MMI) ve küçük diyametreli spor direksiyonuyla gayet temiz ve göze hoş gelen bir çizgisi var küçük Audi'nin. Malzeme kalitesi ve işçilik seviyesinde de sınıf seviyesinin çok üstünde bir başarının yakalandığı da gözümüzden kaçmıyor.
İç hacme gelince ise, ön kısımda son derece yeterli ve ferah bir alan oluşturulabilmişken, arka kısımda maalesef bu başarının yakalanamadığını ve bilhassa baş ve omuz mesafesi itibariyle arka koltuklarda yalnızca çocuklar ve 1.60 metrenin altındaki 2 adet zayıf ebattaki kişinin rahatça seyahat edebileceğini gözlemledik.
Bagaj kısmında ise sınıfın gerekliliklerini rahatlıkla karşılayan 270 litrelik hacmin, asimetrik olarak yatırılabilen arka koltukların da katkısı ile 920 lt'ye genişleyebildiğini olumlu haneye not ederek geçiyoruz sürüş testimize.
SÜRÜŞ:
Günümüzde otomobili çalıştırmak için start/stop düğmesinin bulunmadığı kokpit sayısı günden güne azalıyor. Anahtarı yuvasına sokup, çevirerek aracı çalıştırabildiğiniz klasik tarzı ile Audi A1 bu nesli tükenmekte olan otomobillerden biri olduğunu gösteriyor. Bize sempatik gelen bu unsurun aracın potansiyel müşterisi olan pek çok genç ve kadın sürücüye ise bir miktar "demode" geleceğini belirttikten sonra başlıyoruz kontağı çevirip 4 silindirli common-rail enjeksiyonlu ve turbo beslemeli 1.6 litrelik "bildik" VW dizel motorunun tıkırtılarını dinlemeye. Premium segmentte yer alan bir araçta her ne kadar model gamında hali hazırda gayet sessiz benzinli motorlar bulunmaktaysa da çok daha sessiz çalışan bir dizel motorun bulunması gerektiğini olumsuz haneye not ettikten sonra gaz pedalına ayağımızı dokunduruyor, koyuluyoruz yolumuza.
Aracımızda bulunan çift kavramalı S-Tronic şanzımanın da hızlı, sarsıntısız ve etkin vites değiştirmeleriyle gayet akıcı ve konforlu bir şekilde yol alan A1, sürücüsünü gerek performans gerekse ekonomik bakımdan tatmin etmeyi biliyor. Her ikisi de VW Group içerisinde pek çok araçta ve segmentte kullanılan 1.6lt TDI Motor ve S-Tronic şanzıman ile istikrarlı ve bir o kadar da keyifli yol alabilen Audi A1 Sportback 1.6 TDI hakkındaki veriler de bu tecrübenin doğruluğunu teyit eder doğrultuda.
Motor: 1.6 lt Hacminde Common Rail Enjeksiyonlu Turbo Dizel
Güç: 90HP
Tork: 230NM
0-100kms ivmelenme: 11,5 saniye
Azami Hız: 185 kms
Ortalama Yakıt Tüketimi: 4lt (normal kullanımda) 6lt (performanslı kullanımda)
Gerek düz yolda, gerekse virajlı yollarda sınıfı itibariyle son derece kararlı ve başarılı sürüş dinamikleri sergileyen A1, engebeli zeminlerde ise sert ayarlı süspansiyonları sebebiyle bir miktar sarsıntıyı araç içinde hissettirebiliyor. Aracın daha ziyade gençler, küçük aileler ve kadınlar tarafından, ekseriyetle kısa mesafelerde kullanılacağı düşünüldüğünde bunun çok da önemli bir kusur olmadığını belirterek sonuca geçiyoruz.
SONUÇ:
Audi'nin iddialı bücürü A1, Albenili ve gösterişli dış tasarımı, yüksek işçilik ve malzeme kalitesi, tatminkar performans/ekonomi dengesi ve rafine sürüş dinamikleriyle "Premium" etiketinin hakkını veriyor. Arka koltukta oturanlar için kısıtlı alan ve dizel motora has olan motor gürültüsü ise onun başarısını gölgelemeye yetmiyor.
TEST KARNESİ:
Olumlu:
+Albenili ve gösterişli dış tasarım
+Yüksek işçilik ve malzeme kalitesi
+Performans/Ekonomi dengesinde başarılı S-Tronic Şanzıman / TDI Motor ikilisi
+Rafine Sürüş Dinamikleri
Olumsuz:
-Arka koltukta oturanlar için kısıtlı baş ve omuz mesafesi
-Özellikle soğukken gürültülü çalışan dizel motor
-Bozuk zeminlerde sert süspansiyonun da etkisiyle bir miktar sarsıntılı sürüş