4x4 ÇEKİŞ SİSTEMLERİ ÜZERİNE BİRKAÇ LAKIRDI
Temelde dünyada tescil olunmuş en yaygın 4wd sistemler her ikisi de İsveç mahreçli olan Torsen ve Haldex'tir.
Bahsekonu Alman markaları farklı modellerinde bu iki sistemden birini tercih etmektedirler.
TORSEN
Bu 2 sistem arasında arazide daha başarılı olanı Torsen olup, Taç dişli, Tork hareketlerini sezen diferansiyel ve her bir tekerlekte bulunan salyangoz dişliler vasıtasıyla her zaman çekişi her iki aksa da sürekli olarak iletir. Aks ve tekerleklerden birinde çekiş kaybı olduğunda ise Tork her bir aksa %80'e varan oranlarda iletilir. Mekanik anlamda büyük avantaj sunan sistemin temel eksileri ise araca getirdiği ilave ağırlık, artan yakıt tüketimi ve araç maliyetidir.
HALDEX
Öte yandan, şanzıman ile entegre çalışan Haldex ise çok plakalı bir kavrama mekanizması üzerinden ağırlıklı olarak elektronik bir mantıkla araç üzerinde Tork kaybı olan aks üzerinde müdahalelerde bulunur. Düşük maliyeli olan Bu sistemde çekiş normalde ön yahut arka akstayken, çekiş kaybı olduğunda elektro mekanik müdahalelerle çekiş %100'e varan oranlarda milisaniyeler içerisinde sorun olan Aksa gönderilir. Dezavantajları ise mekanik zayıflık sebebiyle ağır arazide randıman verememesi ve elektronik arızalara daha meyyal olmasıdır.
Tüm Xdrive'lar, G Serisi dışındaki 4maticler ve Volvolar Haldex mantığıyla çalışır. A3, TT vb düşük seri Audi Quattrolar da bu kategoridedir. A4 ve üstü Audi Quattrolar, Mercedes G ve Range Rover gibi babalar ise Torsen ' den şaşmaz.
Buarada, 4x4, AWD, 4WD = sözlük anlama itibariyle aynıdır. Gelingelelim, haldex sistemini kullanan uzakdoğulu kimi markalar AWD ibaresini kullandığından AWD bir bakıma yalnızca yarı zamanlı çalışan 4x4 sistemi gibi algılanmaktadır. Bu algı tamamen yanlıştır. Haldex de Torsen de farklı akslara farklı sabit oranlarda çekiş dağıtacak şekilde ayarlanabilir. Premium otomobil üreticileri arasında son dönemde yaygınlaşan hatta norm haline gelen ön/arka aks arasındaki oran ise 40:60 'tır.
Temelde dünyada tescil olunmuş en yaygın 4wd sistemler her ikisi de İsveç mahreçli olan Torsen ve Haldex'tir.
Bahsekonu Alman markaları farklı modellerinde bu iki sistemden birini tercih etmektedirler.
TORSEN
Bu 2 sistem arasında arazide daha başarılı olanı Torsen olup, Taç dişli, Tork hareketlerini sezen diferansiyel ve her bir tekerlekte bulunan salyangoz dişliler vasıtasıyla her zaman çekişi her iki aksa da sürekli olarak iletir. Aks ve tekerleklerden birinde çekiş kaybı olduğunda ise Tork her bir aksa %80'e varan oranlarda iletilir. Mekanik anlamda büyük avantaj sunan sistemin temel eksileri ise araca getirdiği ilave ağırlık, artan yakıt tüketimi ve araç maliyetidir.
HALDEX
Öte yandan, şanzıman ile entegre çalışan Haldex ise çok plakalı bir kavrama mekanizması üzerinden ağırlıklı olarak elektronik bir mantıkla araç üzerinde Tork kaybı olan aks üzerinde müdahalelerde bulunur. Düşük maliyeli olan Bu sistemde çekiş normalde ön yahut arka akstayken, çekiş kaybı olduğunda elektro mekanik müdahalelerle çekiş %100'e varan oranlarda milisaniyeler içerisinde sorun olan Aksa gönderilir. Dezavantajları ise mekanik zayıflık sebebiyle ağır arazide randıman verememesi ve elektronik arızalara daha meyyal olmasıdır.
Tüm Xdrive'lar, G Serisi dışındaki 4maticler ve Volvolar Haldex mantığıyla çalışır. A3, TT vb düşük seri Audi Quattrolar da bu kategoridedir. A4 ve üstü Audi Quattrolar, Mercedes G ve Range Rover gibi babalar ise Torsen ' den şaşmaz.
Buarada, 4x4, AWD, 4WD = sözlük anlama itibariyle aynıdır. Gelingelelim, haldex sistemini kullanan uzakdoğulu kimi markalar AWD ibaresini kullandığından AWD bir bakıma yalnızca yarı zamanlı çalışan 4x4 sistemi gibi algılanmaktadır. Bu algı tamamen yanlıştır. Haldex de Torsen de farklı akslara farklı sabit oranlarda çekiş dağıtacak şekilde ayarlanabilir. Premium otomobil üreticileri arasında son dönemde yaygınlaşan hatta norm haline gelen ön/arka aks arasındaki oran ise 40:60 'tır.