Kadim takipçilerimiz hatırlayacaklardır E84 kasa kodu ile 2009 yılında üretim bantlarına giren ve BMW'nin X kısaltmasıyla andığı Spor Aktivite Aracı (Sports Activity Vehicle - SAV) sınıfının C segmentini oluşturan X1'i 2.0 dizel motor ile 2010 yılının son haftalarından birinde karlı bir kış gününde test etmiştim.
Aradan 2.5 yıl kadar geçti ve X1 hafif bir makyaj operasyonundan geçti, bununla birlikte Sdrive16i isimli arkadan itişli ve 1.6 litrelik benzinli motorla çalışan "ucuz" bir versiyona kavuştu.
Otomobilgurmesi olarak bize de bu "iddialı" aracı sıcaklığıyla Temmuz ayını aratmayan güneşli bir Ankara gününde test etmek düştü. Araca ilişkin izlenimlerim aşağıdadır.
DIŞ
Van Hooydonk'un Şef Tasarımcı bayrağını teslim alması sonrasında piyasaya sunulan tüm diğer BMW'ler gibi X1 de eski BMWleri çağırıştırır şekilde sportif bir duruşa sahip. Upuzun burun mesafesi yandan bakıldığında Z4 roadster'ı hatırlatıyor. Yatık ön cam, motor kaputunun üstüne kadar taşan çekik gözlü far takımı, oldukça açılı konumlandırılmış coupévari D sütunu ve kendinden spoilerlı gibi görünen oyuk bagaj kapağı ile son derece modern ve sportif bir dış görünümü var X1'in. Jant seçimine ve dış renk kombinasyonuna göre (aracın ön tampon altı spoiler, yan marşpiyeler gibi kimi parçaları mat krom renginde sipariş edilebilmekte) yoldan geçen pek çok kimsenin dikkatini çekebilecek bir X1'e sahip olmak inanın çok zor değil.
İÇ
Aracın içine geçtiğimizde, üyesi bulunduğu 1 serisi gamının sade ve temiz çizgilerinin korunduğunu görüyoruz. Bu hem fonksiyonellik, hem sağlamlık hem de görünüm olarak X1'in hanesine kocaman bir artı puan verebileceğimiz anlamına gelmekte. Bununla birlikte, tıpkı diğer 1 serisi modellerinde olduğu gibi materyal kalitesinin 3-5-7 serisi gibi daha üst serilerle kıyaslandığında biraz daha düşük seviyede kaldığını da belirtmeden geçemiyoruz.
Malumunuz olduğu üzere, hafifçe sürücüye dönük şekilde konumlandırılmış orta konsol, yıllardır BMW markasının adeta simgesi olmuş bir özelliktir. Her ne kadar son 10 yılda BMW markasına yön veren Chris Bangle tarafından bu özellik rafa kaldırıldıysa da Van Hooydonk ile bu karakteristik olduğu kadar sportifliğe vurgu yapan dizayn elemanının geri dönmiş olması BMWseverler için gayet olumlu bir gelişme.
Bagaj boyutları için ise yine aracın kompakt segment (C Segmenti) sınırları dahilinde yer alan dış boyutlarına paralel olarak "yeterli ve kullanışlı" ifadesi kullanılabilir. Arka koltuklar dik konumda iken 420lt hacme sahip olan bagaj, koltuklar yatırıldığında ise 1350lt seviyesine çıkabilmekte -ki bu 4 kişilik bir ailenin makul sayıdaki bagajını zorlanmadan taşıyabileceği, yahut 2 kişilik bir kullanıcı nüfusu ile birlikte çok sayıda malzemeyi seyahat ettirebileceği anlamına gelmekte.
SÜRÜŞ
Gelelim Otomobilgurmesinin en can alıcı -yeri geldiğinde maalesef bazı araçlar için kalp kırıcı- kısmı olan Sürüş değerlendirmesine.
Dilerseniz önce bir "flashback" yapalım ve 2.0 litrelik turbo dizel motora ve 4x4 aktarma sistemine sahip olan Xdrive20d modeline 2.5 sene evvel düzdüğümüz övgüleri bir hatırlayalım. Ardından bugünkü test konuğumuz Sdrive16i modelinin bu başarıyı nasıl devam ettir(eme)diğini ortaya koyalım.
Xdrive20d:
"Haldex kavrama sisteminin can damarını oluşturduğu X1'in xdrive isimli 4x4 çekiş sistemi, rutin olarak aracın motor gücünü ön ve arka için sırasıyla %40 ve %60 oranlarında paylaştırıyor. Bir SUV veya BMW'nin adlandırışı ile SAV için dahi ziyadesiyle alçak bir alt-yüksekliğine sahip olan X1, sert ayarlanmış süspansiyonları ve çok kollu bağımsız arka aksı ile hakikaten "benim diyen" pek çok otomobilin dahi sahip olamadığı bir stabilite ve yol tutuş kabiliyetine sahip.
Başarılı yol tutuşa sahip olan pek çok araç gibi X1 de konfordan taviz veriyor. Sert süspansiyon, patlamayan sert Runflat lastikler ve sert koltuk minderleri sebebiyle özellikle arka koltukta oturan yolcuları özellikle bozuk zeminli yollarda sarsıntılı bir seyahat beklemekte. Kaymak asfalt tabir ettiğimiz düzgün ve geniş yolarda ise X1 gerek başarılı yol tutuşu gerekse daha az sarsıntıya maruz kalması ile sürücüsünü olduğu kadar tüm yolcularını da mutlu etmeyi biliyor.
Test aracımızda bulunan 2 litrelik commonrail teknolojili turbodizel motor ürettiği 177 HP'lik güç ve 350 NM'lik tork ile gerek asfalt gerekse hafif arazi için gayet başarılı bir performans ortaya koyuyor. 8.5 saniye civarı 100 km/s hıza çıkan Xdrive20d, 210 km/s'lik düz yol azami hız seviyesini rahatlıkla yakalayabildiği gibi 350 NM'lik torkun katkısıyla çok başarılı ara hızlanma zamanlarına imza atıyor.
Tüketim hususunda ise aracın boyutları için görece yüksek, performansı göz önünde bulundurulduğunda ise normal denilebilecek bir icraat sergiliyor X1. İşi rakama dökmek gerekirse normal bir kullanım ile şehir içinde yaklaşık 9 lt/100km, şehir dışında ise 6 lt/100km seviyesinde bir yakıt tüketimi var Xdrive20d'nin.
Aracın motoru, 6 ileri Steptronic şanzıman ile uyumlu çalışmakla birlikte gürültü seviyesi konusunda hala iyileştirmeye ihtiyaç duymakta."
Sdrive16i:
BMW'nin bildik ve binek otomobillerde referans mertebesinde yer alan başarılı arkadan itiş sisteminin adaptif bir stabilite kontrol sistemi ile kombine edilmesi suretiyle yolda ilerleyen Sdrive orta-sert ayarda seçilmiş süspansiyonunun da etkisiyle özellikle düz yolda başarılı bir sürüş ortaya koyuyor.
Ancak virajlarda, yerden yüksek ve arkadan itişli olması sebebiyle 4 çekişli Xdrive'ın verdiği güven ve tadı sağlayamıyor Sdrive.
Performans hususunda 143HP güç ve 250NM'lik tork değerleriyle düz yolda zorlanmasa da aracın yüksek ağırlık seviyesi nedeniyle dik rampalar ve B-tipi yollarda "geçer" seviyesinin üstünde performans ortaya koyamıyor 1.6 litrelik turbo beslemeli benzinli motor.
Tüketim konusunda da benzer bir hayal kırıklı yaşatıyor bizlere Sdrive16i. Ağır crossover cüssesi ile boğuşmaya çalışan küçük hacimli motor özellikle performanslı kullanımlarda tabiri caizse "su gibi içiyor" benzini. Ekonomik bir kullanım tarzıyla (gaz pedalının altında bir yumurta varmışcasına) ortalama 9-10lt/100km civarında benzin tüketimi yakalanabilir ancak averaj bir kullanım tarzıyla bu rakam 10-12 lt/100km arasında, agresif kullanım tarzında ise 15lt/100km seviyelerine çıkıyor ki bu kesinlikle "ekonomiklik" kavramının uzağından dahi geçemediği anlamına geliyor.
Öte yandan, dizel motorlu versiyonda eleştirdiğimiz motor gürültüsü sorunu benzinli versiyonda övgüler alacak başarılı bir düzeye getirilmiş durumda.
Bir diğer övgü de ZF raflarından alınan ileri teknolojili 8 ileri tam otomatik (Steptronic) şanzımana gelsin. Vites değiştirme hızı olsun, sarsıntısızlığı ve sessizliği olsun, bu şanzıman gerçekten görev aldığı tüm araçlara başarı ve değer katan bir unsur.
SONUÇ
BMW X1 Xdrive16i, çekici, sportif ve modern dış görünümü, kafi genişlikte olan ve kullanışlı kabini ve bagajı, ve Premium segmente göre nisbeten ucuz sayılabilecek fiyatı ile kalabalık olmayan aileler için iddialı bir alternatif sunuyor.
Bununla birlikte, performansı sınırlı, tüketimi yüksek 1.6 litrelik benzinli motor ve özellikle virajlarda yerden bu kadar yüksek bir araçta çok da başarılı olamayan arkadan itiş sistemi (Sdrive) gibi önemli eksileri de bulunmakta.
TEST KARNESİ
Olumlu
+Çekici ve sportif dış görünüm
+Fonksiyonel ve yeterli iç mekan
+Yeterli ve genişletilebilir bagaj
+8 ileri tam otomatik ZF mahreçli şanzımanın mevcudiyeti
+Premium segment için ucuz denilebilecek satış fiyatı
Olumsuz
-Güçsüz ve müsrif benzinli motor
-Yerden yüksek konumlu araç ile tezat oluşturan ve sert virajlarda bocalayan Sdrive (arkadan itiş) çekiş sistemi