20 Ekim 2009 Salı

BMW 5.20dA (E60)

BMW E60 5.20dA




Epeyi bir süredir yoğun iş gündemim sebebiyle test sürüşlerine vakit ayıramıyordum. Pazar günü bambaşka bir iş için yolum Ankara Esenboğa taraflarına düştüğümde Borusan'a uğrayarak bir sonraki otomobilimi alacağım zaman listemde bulunacağını kuvvetle muhtemel gördüğüm son dönemde vergi avantajı ile öne çıkan BMW 5.20dA'yı teste aldım.

Türkiye'ye ilk geldiği dönemde bir pist aktivitesinde düz vitesini kullandığım 5.20d, ülkemizde BMW'nin en çok rağbet gören üç modelinden biri konumunda olduğundan daha geniş bir zaman aralığında ayrıntılarıyla test edilmeyi hakediyordu.

Donanım

Ülkemizdeki pek çok BMW kullanıcısının da tercihi olan dışı siyah - içi bej renkteki test aracı'nın donanımı orta seviyede idi: Sensatec (Suni) deri döşeme, koltuk ısıtma, yarı otomatik koltuklar, ön-arka park sensörü, Steptronic Şanzıman, dijital klima, xenon farlar dikkate değer donanım seçenekleriydi.

Dış





3 seneyi geçkin süredir ülkemizde satılan E60 5 Serisi, piyasaya sunulduğu dönemden bu yana radikal çizgileri (çekik farları, düz yan profili, bangled bagaj yapısı) ile tam manasıyla bir "ya sev - ya nefret et" modeli. Son dönem BMW modellerinin çizgisinin pek taraftarı olmayan benim, her ne hikmetse E60 5 Serisi ziyadesiyle hoşuma gitmekte. Ancak tamamen subjektif görüşüm olduğu için araç dizaynının başarısı veya başarısızlığı konusunda kararı tamamen tüketicisinin vermesi gerektiğini düşünüyorum.

İç





Dış dizaynını beğendiğim E60 5.20d'nin içine geçtiğimde ise 15 yıllık bir BMW kullanıcısı olarak çok da mutlu ol(a)madığımı baştan belirtmek isterim. 30 yıldan fazla süredir sürücüye dönük bir kokpit yapısına sahip olan BMW'nin E65 7 Serisinden itibaren başlattığı düz kokpit yapısı ekolüne dahil olan E60 5 Seris'inin içi derli toplu bir duruş sergilemekle birlikte BMW markasının sportif imajından olabildiğince uzak bir yapı çiziyordu. Kabin ergonomisi konusunda BMW'nin dünya otomotiv piyasasında bir ilk olarak lanse ettiği kontrol kolu (i-drive) mekanizmasına alıştıktan sonra (ki bu epeyi bir zaman alacaktır) herhangi bir sorun bulunmamakta. Uzunluğu 5 metreye yaklaşan 5 Serisinin kabin ve bagaj boyutları ise 4-5 kişilik bir ailenin yahut arka koltuk makam kullanımının ihtiyaçlarını karşılayabilecek nitelikte.

Burada bir misal vermek gerekirse: 1.87 boy ve 100 küsur kilo ağırlığıma göre sürücü koltuğunu ayarladığımda arka koltukta rahatlıkla en az benim boyutlarımda bir kişinin oturabileceği kadar bacak ve baş mesafesi kalmaktaydı. 520lt'lik bagaj ise, gerek kullanışlı boyutları gerekse uzaktan kumandadan tamamen açılabilmesi ile olumlu hanede değerlendirilmeyi hakediyordu.

Sürüş





Yarı elektrikli (ileri-geri fonksiyonu manuel) koltuğu ve aynaları ideal konuma ayarladıktan ve emniyet kemerini bağladıktan sonra sıra geldi ayak fren pedalına basılıyken çalıştırma (start-stop) butonuna basarak aracı çalıştırmaya. Test ettiğim tüm araçlarda adetim olduğu üzere öncelikle klima ve müzik sistemi gibi motor sesini perdeleyebilecek tüm gürültü unsurlarını kapattıktan sonra çalıştırma butonuna bastğımda dört silindirli 163 HP - 340NM'lik motorun gücüne ve BMW marka imajına pek yakışmayan tipik dizel motor sesiyle karşılaştım. Daha öncesinde 7 Serisinde ve X5'te 3.0 litrelik BMW dizel motorunun çalıştırma anındaki sessizliğine alışan kulaklarım 5.20d'nin ilk çalışma anındaki kuru dizel sesine açıkçası pek olumlu tepki vermedi.

Eksi hanesine not ettikten sonra vitesi R (geri) konumuna getirerek aracı park yerinden çıkarttım ve hemen bu esnada BMW'nin geniş i-drive ekranındaki park sensörü göstergesinin ne kadar faydalı ve okunaklı olduğuna tanıklık ederek uzun zamandır görüntüsüne eleştirel baktığım bu koca ekranın faydasını olumlu haneye not ettim. Yüksek sürate müsaade eden test parkuruna çıktığımda ise sürat arttıkça 5.20d'nin başta eleştirdiğim motor sesinin tamamen yok olarak yerini eşsiz BMW sürüş konforu ve keyfine bıraktığına şahit oldum.

Steptronic şanzıman ve 5.20d motorunun uyumlu bir ikili olacağına dair düz vites 5.20d'yi kullanırken yaptığım tahminin teyit edilmesi de bir diğer önemli test notu oldu. Yüksek kasa ağırlığı ve dizel motorlara özgü düşük devirden kaynaklanan kısa maksimum tork aralığı sebebiyle düz viteste tork bandını korumak için sürekli şanzımanla boğuşurken steptronic'te bu işlemin sizin için hassas elektronik cihazlarla yapılması çok önemli bir husus.


Aracın performansı, bir ekonomi modeli olarak kendisinden beklenen seviyede: 2000 devire kadar sakin ve ekonomik giderken turbo yüklemesi sonrası tereyağından kıl çekermişçesine kilometreler bir birini kovalamakta ve 200km/s seviyesine kadar araç performansını göstermekte. Son sürat test etmeye trafik müsaade etmediğinden araçta 4 kişi bulunmakta iken, tamamen düz yolda 210 km/s civarına kadar çıkabildiğimi belirtmek isterim.

Dizel araç alanların gözündeki en önemli kriterlerden biri olan tüketime gelindiğinde ise 5.20d'nin görece küçük hacimli motoru olan her otomobil gibi çift karakter sergilediğini belirtmek gerekmekte. 2000-3000 devir aralığında olabildiğince ekonomik (ortalama 7.5-9 lt arası) giderken, sürtekli performanslı kullanımda bu ortlama 13lt seviyesine kadar dayanabilmekte. Benim görüşüm 5 m boyutundaki bir araç için gayet normal bir tüketim ortalaması var 5.20d'nin (hele ki sürüş esnasında araçta en az 500kg ek yük olduğu düşünülürse).


Sharkfin Test Karnesi

Olumlu:

+Agresiflikle Vakurluğu Bağdaştıran Modern Dizayn
+Geniş Kabin ve Bagaj
+Başarılı Steptronic Şanzıman
+Başarılı Tüketim
+Yeterli Performans/Ekonomi Eğrisi
+i-Drive ve geniş ekranı
+Vergi avantajı

Olumsuz:

-Düz kokpit tasarımı
-İlk çalışma anında BMW'ye yakışmayan motor sesi
-Fiyatı (ortalama bir donanımla Borusan liste fiyatı 74.000 Euro, %10 civarı bir indirimle dahi pahallı)


Sharkfin'in İdeal BMW 5.20d Tercihi:

+Mutlaka aracın cüssesi ve endamını gösterebileceği açık renk: Alp Beyazı, Titanium Gümüşü veya diğer açık renk seçenekleri.
+Mutlaka kabinin yalınlığını bastıracak açık renk kabin ve döşeme seçenekleri: Açık Bej veya Açık Gri.
+Aracın büyük boyutlarıyla doğru orantılı en az 17'lik jant seçimi.

Son not: Aracın Türkiye Standart Donanım Paketine benim olmazsa olmaz gördüğüm Steptronic Şanzımanı eklediği için Borusan'a teşekkürler...



*BMW 5.20D güncel modelde 177HP'lik motoru, ve joystick şanzımanı kullanmakta. Fiyatı da ciddi indirimlerle daha rahat satın alınabilir bir noktaya geldi. Ancak ufak bir uyarı, 2010 yılında yepyeni bir 5 Serisi geliyor ve E60 Kasanın ikinci el değeri bir miktar daha düşecek...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bir de Benden Dinleyin: Lamborghini LM002

  #otomobilgurmesi ‘nde bugünkü lezzet konuğumuz 1986-1993 yılları arasında yalnızca 328 adet üretilen, 345 mm ile tüm zamanların en geniş t...