Bugün Ankara Beysupark Sitesi ticari otoparkındaki Tabanway Oto Yıkamaya yolum düştü.
Envai çeşit özel otomobilin "bıcıbıcı" yapmak için uğradığı bu tesiste bu gün objektifime takılan BMW'nin en nadide otomobillerinden biri olan 8.50 CSi'ı sizler için fotoğrafladım.
Buyrunuz bizzat benim tarafımdan çekilen fotoları eşliğinde şanslı sahibi Sarp Cenk Çelikel'in iddiasına göre Türkiye'deki yegane BMW 8.50 CSi'a dair bilgi dokümanı.
E31 kasa koduyla Bavyeralı otomobil üreticisi tarafından 1989-1999 yılları arasında 30.621 adet (BMW 8 Series Registry verilerine göre) üretilen önemli ve özel bir otomobildir BMW 8 Serisi.
E31 BMW 8 Serisi Üretimi*
Model
|
Motor
|
Güç
(Euro) |
Üretim Dönemi
|
Toplam Üretim
|
830i
|
3.0L V8 - M60
|
215 hp
|
03/1992 - 07/1992
|
18
|
840Ci
|
4.0L V8 - M60
|
286 hp
|
12/1992 - 02/1996
|
4,728
|
840Ci
|
4.4L V8 - M62
|
286 hp
|
12/1994 - 05/1999
|
3,075
|
850i/Ci
|
5.0L V12 - M70
|
300 hp
|
07/1989 - 10/1994
|
20,072
|
850Ci
|
5.4L V12 - M73
|
326 hp
|
01/1994 - 05/1999
|
1,218
|
850CSi
|
5.6L V12 - S70
|
380 hp
|
02/1992 - 10/1996
|
1,510
|
Genel Toplam:
|
30,621
* Kaynak: 8coupe.com
|
3.0 litre ile 5.6 litre arasında 8 ve 12 silindirli motorlarla üretilen E31'in en değerli ve özel versiyonu yazımıza konu olan CSi isimli en güçlü versiyondur. S70 fabrikasyon motor koduyla tamamen BMW'nin performans departmanı olan M GMBH tarafından üretilen Csi üretildiği 1992-1996 yılları arasında biz BMW tutkunları için büyük bir gurur kaynağı idi.
Bugatti Veyron üretilene değin dünyanın en hızlı yol otomobili ünvanını elinde tutan McLaren F1 modelinin bu motor baz alınarak geliştirildiğini belirtirsem her halde bu motorun otomotiv tarihinde ne kadar önemli bir yere sahip olduğunu ifade etmiş olurum.
Dünyada V12 motoru 6 ileri düz vites ile kombine eden ilk otomobil üreticisi kimdir diye sorduğum büyük olasılıkla hemen herkes Ferrari diye yanıtlayacaktır. Ama doğru cevap BMW'dir (8.50CSi)
CSi'yı bu kadar özel kılan bir diğer faktör dünyada ilk kez drive-by-wire teknolojisinin kullanıldığı otomobil olmasıdır.
Gaz pedalı-motor arasındaki ilişkinin, o zamana kadar kullanılan konvansiyonel/mekanik kablolu sistem yerine, tamamen bilgisayar tuşu mantığı ile çalışan elektronik veri iletimine dönüştürüldüğü drive-by-wire sistemi günümüzdeki pek çok otomobil için mümkün değilken 1992 yılında bu teknolojinin nasıl ses getirdiğini varın siz tahayyül edin.
Biraz da rakamlarla konuşalım isterseniz:
Boyutlar(boy-en-yükseklik): 4.78m-1.85m-1.34m
Ağırlık: yaklaşık 1900kg
Motor: 5.6 litre - V12 - Atmosferik
Güç: 380 HP
Tork: 550 NM
0-100 kms: 5.6 sn.
Son Hız: 250kms (sınırlandırılmış)
Ortalama Tüketim: 17lt/100km
Resimlerde gördüğünüz Estoril Mavisi 8.50CSi'nin plakası 06CNK08'dir. Bu araç, 1994 yılında, o dönemin hızlı ve zengin işadamlarından, TMT Otomotivin sahibi Ercan Tafulcan tarafından Ülkemize getirilmiştir. Ercan Bey'in aracın orjinal rengi olan Estoril Mavisini beğenmemesi sebebiyle CSi Komple Titanyum Gümüşü Rengine boyanmış ve Alpina Jantları takılmıştır.
1990'lı yılların ikinci yarısında Batı-Ankara bölgesinin en gözde araçlarından biri olan 06TMT02 plakalı Titanium Gümüşü Alpina Jantlı CSi, Ercan Bey'in şirketinin içine düştüğü kriz ile birlikte ortadan kaybolmuştu.
Şimdiki sahibi Cenk Bey'in elinde neredeyse civatasına kadar revize edilen ve orjinal rengine boyanan CSi, karanlık garaj atmosferinde bile kendini belli eden bir modern zaman klasiğine dönüşmüş durumda bugün.
Türkiye'nin yegane 8.50CSi'ına daha uzun yıllar keyifli ve kazasız sürüşler diliyoruz.